Over RCW

Reeds enkele jaren werd er aan menig Waregemse toog gediscussieerd over het grote gemis in Waregem, een rugbyclub. De gezonde, sportieve rivaliteit tussen onze stad en de Kortrijkse buren vormde de basis van deze discussies.

In 2009 werd, dankzij de doorgedreven inspanningen van de beide voorzitters, omringd door een groep enthousiaste vrienden, onze rugbyclub werkelijkheid. De zoektocht naar een beschikbaar veld deed ons bij Ghistelinck belanden. De krakeelhoek, beter bekend als 'den Atletico', was onze thuisbasis van 2009 tot 2012. Een terrein hadden we dus ondertussen al, spelers moesten nog gevonden worden.

De eerste training konden we rekenen op meer dan 40 enthousiastelingen die er volop voor gingen. Voor sommigen was de rugbycarrière echter van korte duur, enkele ribben sneuvelden bij de ietwat teerdere spelers en deden hen beslissen de schoenen voortijdig aan de haak te hangen. Gelukkig waren vele voormalige collegespelers op zoek naar een voortzetting van hun rugbypassie en raakten we aan een enthousiaste groep van een 30-tal spelers. De zoektocht naar een trainer verliep eerder vlot, Thijs Clarysse was voor velen geen onbekende, aangezien hij trainer is van de Heilig hart college rugbyploeg.

Na een doorgedreven voorbereiding, kwam de eerste match eraan. Direct een klepper aangezien de Brussels Barbarians onze tegenstanders waren. De match werd met sprekend gemak gewonnen met zware 25-0 cijfers. Oké, de tegenstanders stuurden wel hun kat, maar we vierden het toch als een overwinning. De twee volgende matchen werd er wel gespeeld en logischerwijs tegen de meer ervaren teams verloren. Een paar honderd toeschouwers konden meegenieten van een uitzinnig RC Waereghem en meteen was ook de toon gezet voor seizoen 2010-2011.

Later zette de club de gestage groei verder met een promotie naar de eerste Vlaamse divisie en in het seizoen 2016-2017 zelf naar de derde nationale reeks. Ondertussen werd ook een damesploeg en een jeugdwerking opgebouwd. We hebben ondertussen een 100-tal laden van 8 tot 45 jaar.

De sfeer onder de spelers is fantastisch en het talent is zeker en vast aanwezig. De club lijkt dankzij de medewerking van zowel bestuur, spelers, stad Waregem en de sponsors, nu reeds een lang leven beschoren. Bij deze wensen wij iedereen die hiertoe een bijdrage leverde alvast vriendelijk te bedanken en nog even onze leuze en onze trots om Waregemnaar te zijn uit te spreken met volgende woorden:

Woar is Waereghem, ier is Waereghem!